Die Weeklikse Willy - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van William Delft - WaarBenJij.nu Die Weeklikse Willy - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van William Delft - WaarBenJij.nu

Die Weeklikse Willy

Door: William Shakespeare

Blijf op de hoogte en volg William

21 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Potchefstroom

So daar gaan ons weer, ek hoop dat dit 'n nie al te lang sit word vir me .. Ek het nie regtig veel meegemaak die laaste weke, maar omdat 'n aantal van julle sit te wag met smag gaan ek maar weer 'n poging wa..

Afgelopen maandag zijn we ff bij de sportschool wezen gucken hoe of wat omdat we natuurlijk niet terug willen komen als een stelletje papzakjes. Helaas gaat dat waarschijnlijk wel gebeuren.. De sportschool was rattevol met mensen, echt elk apparaat was bezet. Ook vroegen ze iets van 55 euro per maand, dus dat is nogal voor arme studentjes. Het scheelt dat we elke dag gezond eten hier ;)

Onze mercedes doet het nu echt niet meer trouwens. Vorige week zijn we er toch wel 300 meter ver mee gekomen richting stage, voordat ie stilstond op het kruispunt en we hem naar de KFC konden schoppen. Nadat we hem weer teruggesleept hadden kon ie weer gefixt worden. We zijn er daarna nog een keer mee op stap geweest en na een paar keer starten en tussendoor aan het vliegwiel draaien heeft ie ons zelfs thuisgebracht. Nu zijn officieel alle tandwielen van de starterskrans af. We gingen de laatste dagen dat ie reed al standaard met de kap open staan om het vliegwiel een paar keer te verdraaien totdat de startmotor weer wat tandwielen gevonden had om het wrak mee aan te zwengelen. Nu gaan we het vliegwiel om laten draaien (omdat er aan de andere kant blijkbaar nog wel tandjes zitten) en we hebben geinformeerd voor een andere auto omdat we die ws toch moeten kopen, maar daarover later meer. We hadden nog gekeken om een auto te huren, maar dat is onbetaalbaar hier. Een dikke jeep met dubbele cabine en bakkie is 2100 euro per maand en zo’n schrale mercedes waar ik een jaar in rond gekacheld heb was maar 4000 euro per maand hier ;P

Ehmm met stage gaat alles nog goed, we proberen niet overspannen te raken dus doen het nog redelijk op ons eigen tempo ;) We zijn ondertussen al op stap geweest met een collega en binnenkort geven we een breng-en-braai hier in onze tuin voor een aantal collega’s. Volgens mij mogen ze ons wel daar.. Bij ons stagebedrijf was trouwens ook wel iets typisch voor Zuid-Afrika. De poetsvrouw die daar heel de dag werkt, was een half uur bezig om 3 pleerollen opnieuw op te rollen, kostenbesparing of zoiets denk ik ^^

Vorige week woensdag was dan eindelijk de dag dat de jazucci ingewijd kon worden. We hebben vakkundig wat muurtjes gemetseld om fikkie te kunnen stoken om de jacuzzi warm te krijgen en om te kunnen braaien. We zijn ff woest houttt wezen halen met Nico, met de nadruk op woest. We hebben gewoon een complete boom achterop dat bakkie van hem gegooid, dat ding stak 80 meter uit. Ik denk dat als je dat in NL probeert, dat je dan een jaar op water en brood komt te zitten ;P

Maargoed, woest veel hout gehaald om die jacuzzi warm te stoken. Er kwam op een gegeven moment gewoon kokend water uit, facking heet is dat, ff voor de duidelijkheid. De overall temperatuur was zo rond de 37/38 graden, dus dat was best woest. Het enige nadeel is dat we ongeveer een complete sequoia aan moeten stoken voordat het zover is. We hebben nog een klein haffeltje aan voorraad, maar niet genoeg voor 3 weken. Nico peert em vandaag namelijk naar Nederland om wat te regelen en dan kunnen we dus geen complete bomen meer uit de berm plukken en vervoeren.. Stan en ik zaten daar in het bakkie bovenop 10 kuub hout: “Als ons Kit en ons Thee di zien jonge!” haha, maar goed dat ze er niet bij waren Stan ;) Inmiddels hebben we al lekker gebraaid en gegeten in de warmgestookte jacuzzi :) Nico moest trouwens nog het gat dichtgooien in de tuin waar we de jacuzzi uitgeplukt hadden, dit heeft ie vakkundig gedaan met onze lege flessen en kratten bier.

Ehmm het op stap gaan hier, dat is best woest. We zijn tot nu toe elke keer naar 1 tentje gegaan, dat is zeg maar de “time-out” van Potch. dus dan witte gullie het wel ;P Het is alleen veel en veel kleiner en ze hebben elke avond dezelfde playlist (wel mooi). Nico had ons het advies gegeven om een keer een fles champagne te gaan halen in die tent, omdat dat blijkbaar woest is. Ik liep dus naar die bar en vroeg hoeveel flessen ze hadden, maar ze hadden er nog maar 1 zeiden ze. “Nja dan doetter maar inne”. Ik liep naar de dansvloer en floepte die fles open en voordat ik het wist stonden er allemaal vrouwkes met bekertjes in mn gezicht, te schooien naar champagne, zwervers.. Mja blijkbaar is 6,5 euro voor een fles champagne veel geld.. Dat was trouwens niet de laatste fles champagne die er doorheen is gegaan hier ;P Ohja afgelopen zaterdag was ook wel mooi. Wij waren hier met z'n vijven woest hard muziek aan het draaien voordat we op stap gingen rond half 12. Na een kwartier kwam Nico binnenstormen in z'n ballenknijper en begon te oefenen voor het wk stereowerpen. Ik moet zeggen, ik geef em een goeie kans.. Hij knalde dat ding door de kamer en verrassend genoeg stopte de stereo met muziek maken. Hij was woest woest, maar de volgende dag was alles weer goed..

Ehmm verder hebben we serieus best gezond gegeten, ik heb zelfs met Peerke 3 dagen op rij gekookt. Het is wel elke dag soort van hetzelfde. Een bult groenten en vlees met nasi, pasta of wraps. Afgelopen weekend ging het echter wat minder. Ik had een picobello perfect hamburgertje à la Guillaume gebakken en toen ie klaar was gleed ie loepzuiver tussen het fornuis en het aanrecht in en fungeerde ie ff als swiffer. Mja honger breekt wetten zeg ik maar altijd, kippetje van de vloer, hamburgertje van de vloer, Willy weet er wel raad mee ;)

Dann hebben we nog onze grote vriend de spookrijder. Die moest vorige week dinsdag voorkomen, maar toen werd ie weggestuurd omdat ie een advocaat moest hebben. Afgelopen dinsdag is ie weer teruggeweest inclusief advocaat en hebben ze 4 uur moeten wachten om uiteindelijk een woeste boete te ontvangen van 80 euro. De advocaat vroeg iets van 35 euro totaal, dus dat is wel wat andere koek dan Peerbolte volgens mij ;) En deze deed trouwens zijn werk VOOR zijn client en niet TEGEN, wat voor sommige advocaten nogal uitzonderlijk is volgens mij.. Onzen Bill maakte niks meer wijs ;)

Dinsdagavond hebben we voor Glenn z’n verjaardag nog een braai gehad bij de zweefvliegclub met een paar Afrikanen, een beetje gekletst en over de landingsbaan gelopen. Er was ook een zwembadje bij, maar rondlopen op je blote poten tussen om en nabij de 29.847 miljard rooie mieren van een centimeter groot was niet echt een aanrader.

Verderrrrrr is er niet veel meer gebeurd op short street nummero 2. We zijn een beetje aan het plannen voor een trip van Kaapstad richting Port Elizabeth met wat tussenstops, omdat dat al best snel moet gebeuren. Eerst zouden we dat misschien aan het einde van de vakantie doen, maar dat is impossible in verband met onze stageopdrachten. Wat we dit weekend gaan doen is nog niet duidelijk..

Tot die volgende keer!

  • 21 Februari 2013 - 13:48

    Theo En Kitty Huijbers:

    Ha William,

    Hier een berichtje van de ouders van Stan. Fijn dat jij op zo'n leuke manier ons ook op de hoogte houdt van jullie capriolen. Je hebt een hele leuke manier van schrijven. Ook fijn om te lezen dat jullie zo goed met elkaar overweg kunnen!!! Dat is voor de thuisblijvers fijn om te weten. Geniet maar lekker met z'n allen van jullie tijd daar en veel succes met je stage.

    groetjes Theo en Kitty

  • 21 Februari 2013 - 14:12

    William Van Delft:

    Ha ons Thee en ons Kit ;)

    Leuk om te horen dat jullie het ook leuk vinden. Ik had er al wat van gehoord dat de rest van "de familie Stan" mijn blog ook leest, omdat Stan in het begin nog niet zoveel getypt had :P Ik doe m'n best om jullie een beetje leuk op de hoogte te houden :)

    Het gaat hier inderdaad super goed allemaal, onderling ook dus dat gaat helemaal goed komen!

    Grtsss

  • 21 Februari 2013 - 15:22

    Bea:

    Hey William

    Kei skon je verslag maar weer. We zijn weer helemaal op de hoogte :). Woest eten van de vloer, zou je hier thuis niet doen, maar jullie hebben natuurlijk een poetsvrouw:) of poetsen jullie het huis zelf helemaal van top tot teen :). Die advocaten zijn ook woester dan hier en veel goedkoper en die werken blijkbaar nog voor hun geld, das mooi meegenomen. Eten koken zal je wel goed afgaan, je hebt al 2 jaar op kamers gezeten dusss. En jou kennende, je lijkt op je moeder, zul je je ook netjes gedragen :). Leuk die braai etc, geniet nog mar ff van dizzen mooie tijd, want die komt nooit meer terug en doe de rest de groeten van me en houd ze een beetje in de gaten, ahum. En lief zijn voor Nico hè.
    Moederke

  • 21 Februari 2013 - 15:30

    Clariska:

    Hey, skon verhaal weer! Ik had al foto's gespot ergens van die woeste boom achter op de pick-up, geniaal. Gelukkig dat het geen vervolg krijgt, dat spookrijden! Verder weer erg gelachen, klinkt allemaal super leuk! Heb ook even geGooglestreetviewt. En die champagne, zie het helemaal voor me. Wel echt balen van de auto trouwens. Hoe gaat het met Afrikaans oefenen, makkie ofnie?

  • 23 Februari 2013 - 11:07

    Fam Vd Loop:

    Hey William,

    Kei leuk om dit allemaal te lezen, wist niet dat jij zo'n goeie schrijver was. ha ha. Regelmatig zie ik op facebook weer wat foto's voorbij komen. Ziet er allemaal goed uit, jullie vermaken je wel. Geniet er van en vergeet niet tussendoor nog wat aan je stage te doen. Groetjes De Loopjes uit d'Eerd!

  • 24 Februari 2013 - 10:33

    Ellen Hubers:

    HOI William, ik ben de moeder van Glenn.

    Fijn te lezen dat het goed gaat in Z. Afrika,
    De ouders van Stan wezen me van de week erop dat jij een leuke blog bij houdt, met veel foto's.
    Ik wil je graag volgen, die Glenn van mij is zuinig naar mij toe met foto's sturen.
    Mocht het schrijven je niet lukken, kun je altijd nog fotograaf worden. Wat een schitterende foto's:-)
    Volgens de ouders van Stan heb je nogal wat foto's op fb staan, zal eens kijken of ik je kan vinden!
    Het gaat jullie goed daarzo, en hou dat zoontje van mij een beetje in de gaten!! Hij kan nogal ruig doen!!

    Groetjes Ellen

  • 24 Februari 2013 - 13:43

    Bea:

    Hoi Theo, Kitty en Ellen
    Leuk dat jullie jullie William volgen en zijn foto's mogen zien:) op Facebook....
    Mochten Glenn of Stan ook nog van plan zijn iets te schrijven of foto's te plaatsen zou ik het fijn vinden als jullie me op de hoogte houden. Kei leuk om te zien en lezen hoe die mannen het onderling maken. Het wordt een onvergetelijke ervaring voor ze.
    Ik hoop dat ze onze William een beetje wilder kunnen maken, want hij gedraagt zich altijd zo netjes:)
    Fijn dat jullie ook mee genieten, doe ik ook

    Baye Bea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Potchefstroom

William

Actief sinds 25 Jan. 2013
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 7324

Voorgaande reizen:

30 Januari 2013 - 17 Juni 2013

Stage in Zuid-Afrika

Landen bezocht: