Willy in Zuid-Paprika - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van William Delft - WaarBenJij.nu Willy in Zuid-Paprika - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van William Delft - WaarBenJij.nu

Willy in Zuid-Paprika

Door: William Shakespeare

Blijf op de hoogte en volg William

17 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Potchefstroom

Ok, here we go. Ik zal beginnen met een mooi verhaaltje, zal de hoofdpersoon vast leuk vinden. Net nadat ik mijn vorige verslag geplaatst had hoorde ik een woeste knal. Ik dacht eerst dat het vuurwerk of iets dergelijks zou zijn omdat mensen weer blij zouden zijn dat ik weer een verhaaltje geüpload had. Helaas, niets is minder waar. Het was onze grote vriend Peter die al-wat-ie-had moest niezen en besloot dit door de geluidsbarriere te doen. Hij kwam nog sneller dan z’n shockwave bij mij aan om, jawel, een klodder snot te laten zien die hij op miraculeuze wijze op had gevangen met z’n poot.. Het was een hele eer dat hij als eerste naar mij kwam. Toen ik de klodder uitgebreid geïnspecteerd had en hem gefeliciteerd had met zijn fabelachtige kwaliteiten is hij trots als een pauw naar Stan en Glenn gelopen in de andere kant van het huis om hen zijn creatie te laten aanschouwen. Zoals jullie waarschijnlijk verwachten, waren die net zo onder de indruk als ik.. Als we stickers in huis hadden gehad, had hij er zeker wel 1 gekregen, misschien wel 2!!!

Vorige week woensdag was het dan weer eens woestdag. Glenn, Peter en ik zijn op stap geweest, met de benenwagen uiteraard. Volgens mij was het weer best gezellig, aangezien er een autoband en een stopbord op het fornuis lagen de volgende ochtend… Een keer wat anders dan een complete boom meesjouwen zullen we maar zeggen. Aangezien we het zielig vonden voor dat ene stopbord hebben we hem de dag erna maar vergezeld met z’n broertje. Deze keer inclusief paal. Ik weet niet of je het leest Diny, maar ik moest aan jou denken toen je ’s nachts een keer met een schup terug bent gereden naar een bord om hem uit te graven en je er toen achterkwam dat er in NL een kuub beton aan vast zit.. Hier blijkbaar niet, dusss Diny…

Verder hebben we nog de huisbaas met z’n vrouw, zoon en een neger op bezoek gehad. Hij was in de buurt en kwam ff naar het huis kijken en wat proberen te regelen over het verhuren van het tuinhuisje. De eigenaar vroeg even later of die neger mocht blijven slapen in dat tuinhuisje als hij een matras neer zou gooien, omdat hij bang was om buiten te slapen. Dat hebben we dus maar gedaan. Als tegenprestatie zou hij de dag erop wel wat klussen. Om 7 uur ’s morgens stond ie de tuin al te spaaien en het gras te maaien.. Na een paar uur hebben we hem wat eten en drinken aangeboden en hij was als een kind zo blij. Hij heeft een paar windhoekjes op (bier) en hij trok een breed gezicht toen hij zoveel brood mocht pakken als hij wilde, dat deed ie trouwens sowieso al. Hij zag er een beetje raar uit, hij had permanent een vliegenvanger voor z’n mond. Blijkbaar heeft ie ooit z’n smoel opgeblazen door te testen of een accu nog werkte terwijl hij hem in z’n mond had.. Die “baas” (onze huisbaas) van hem was trouwens wel een beetje van: “I’m not racist, I love black people, I think everyone should have one!” Maikel, Jordy, elke keer als ik aan die zin denk moet ik aan jullie denken xx. Toen ze hem de volgende dag weer op kwamen halen vroeg die eigenaar: “What do I owe you?” terwijl die neger van 7 tot 16u in de tuin had staan klussen als een dolle..

Zoals ik verteld had hebben we een auto gekocht die meteen kaduuk was. Afgelopen woensdag mochten we hem dan eindelijk ophalen. Peter en ik zijn dat hok op wezen halen en zijn richting Jonker gereden (voor het eerst in 10 dagen). We waren nog geen km onderweg of de auto begon te stotteren en viel de motor uit bij het stoplicht en Peter keek me aan alsof ik een debiel was die niet kon rijden. Ik heb de bolide meteen langs de kant van de weg gezet en hem proberen te starten. Hij startte wel maar viel telkens uit. Wij bijna die garage gebeld van: “Moat, kom em maar weer ophalen” totdat Peter zich afvroeg of er eigenlijk nog wel benzine in zat…. Dussss wij een paar honderd meter lopen naar de pomp en toen was alles weer goed.. Verder doet de auto het prima, op een paar puntjes na: dashboardklepje is afgebroken, mechanisme van de voorstoelen is kapot, de raam van de bestuurder gaat niet omhoog, de deur van de bestuurder gaat niet op slot, er zit geen binnenspiegel in, stuur staat beetje scheef, dashboardlicht doet het niet goed, deur rechtsachter moet je tussen de 10,54 en 10,66 km per uur dichtgooien anders klapt ie er weer uit, ongeveer 1/5 van alle benzine rechtstreeks via de roostertjes de auto in als je een keer gas geeft, de grille kregen we er los bijgeleverd EN last but not least ruikt ie alsof hij gebruikt werd om dood vee mee naar het slachthuis te brengen. Verder is ie perfect, koopje dus..

Het was donderdagochtend, 1961 en Peter en ik zaten in de training room te werken toen er een presentatie gegeven werd over veiligheidsmaatregelen enzo. We hebben gewoon doorgewerkt en eigenlijk niets gehoord van wat die man zei (jaar of 75). Op een gegeven moment zegt hij in zijn presentatie: “dont sleep on your machine” en peter en ik keken elkaar van “zei ie dat nou echt?” en we schoten allebei VOLLEBAK in de lach. We zagen allebei een foto voor ons die een collega de dag ervoor had laten zien met die oude man erop terwijl hij achter zijn bureau in slaap was gevallen met de deur open. Mensen (vooral die bij me op school zitten) weten dat ik “met enige regelmaat” de slappe lach krijg en dat de zon meestal 2 keer opkomt voordat ik dan eens van die lach af ben.. We hebben ons best gedaan, maar af en toe kwam er zo’n lawaai van dat gelach af in die training room, prachtig.

Vrijdagavond voor het stappen ff een drankspelletje gedaan met wat zelf verzonnen regeltjes, op een gegeven moment moesten we met linker en rechterhand een badmintonracket vasthouden + 3 keer slaan voordat we moesten drinken. Je kunt je wel voorstellen dat die rackets het niet overleefd hebben aangezien we verboden woorden hadden als; “is”, “Jooo” “woest” “zuipen” en een scheldwoord.. Ff later gingen we allemaal pissen en Peter stond in het donker in de gang op de wacht of ik wel met 2 handen aan dat racket naar buiten zou komen.. Jwz, ik had dat racket vast ;) Maar goed, Peter en ik hadden ons racket dus HE-LE-MAAL naar de klote geholpen en de volgende regel was dat je door je bespanning heen moest zuipen maar je racket niet aan mocht raken tijdens het zuipen. Voor Peter en mij was dat uiteraard voort een eitje, maar je kunt je wel inbeelden hoe Stan er toen bij zat :P

Gisteren hebben we Glenn opgehaald in J’burg (die was ff een weekje terug naar NL) en doorgereden naar Gold Reef City met onze maat Ockie. Gold Reef City is een attractiepark en we hadden ons er niet veel van voorgesteld, maar het bleek best woest te zijn. Ook was het super rustig dus zijn we overal ingeweest waar we in wilden, ook al zijn we er maar 4 uurtjes ofzo geweest. We hebben wat dingen gezien die we in Nederland niet zo gauw mee zullen maken in een park. Een achtbaan lag ff op z’n gat omdat er wat takken en bosjes weggeknipt moesten worden omdat er blijkbaar wat mensen tegenaan zijn gevlogen. Ook stonden we vast in een achtbaan en moesten 2 medewerkers 50 meter over die rails lopen om ons aan te komen duwen op een hoogte van een meter of 10. Verder zag het er allemaal wel picobello uit. Op een gegeven moment zaten we in een achtbaan net als de “la via volta” in walibi, dus 1 met 2 uiteinden. Peter en ik zaten naast elkaar en zaten rustig te wachten totdat die hele kar langzaam omhoog getakeld zou worden net als bij Walibi. We kwamen van een kouwe kermis thuis. We zaten rustig te chillen en ineeeeens VLOOG dat ding uit de startblokken en zat ie volgens mij binnen 2 seconden op de 100.. We schrokken ons HE-lemaal kapot. Verder hebben Stan en ik nog een beetje de badasses uitgehangen door wat regels te verbreken die op borden staan en daar vervolgens mee op de foto gaan.
Ze hadden daar ook een attractie met van die boomstammen, dat ging allesbehalve soepel. Normaal horen die boomstammen te drijven, maar d’n deze deed alles behalve dat. Die boomstam ging 5 km per uur en hij heeft HEEL de baan over de grond geschraapt. Dat ding was zo lek als een zeef en het feit dat we er met z’n vieren in zaten hielp ook niet echt mee. Er lag onderhand meer water in die boomstam dan erbuiten. Ik twijfelde nog ff om halverwege uit te stappen, maar heb het toch maar niet gedaan. Kuppers, jij zou het waarschijnlijk gedaan hebben net als in bobbejaanland :P Ik kwam niet meer bij toen ik daar weer aan moest denken. “Flikker maar op, ik stap uit, ik zie jullie straks wel” terwijl ie daar middenin een donkere grot zit. Zoals jullie verwacht hadden, kwamen we als verzopen kètjes uit dat apparaat. Dat kwam opzich wel goed uit aangezien het park bijna ging sluiten en we toen lekker in ons zeiknatte kloffie in het restaurant van het casino konden gaan eten.

Bij het stagebedrijf gaat het trouwens wel goed, we spreken onze collega’s vooral in de kroeg en ze mogen ons wel. Rondjes geven kennen ze hier niet en op een zo achterlijke manier dansen als mogelijk is ook niet, dus dat vinden ze wel mooi.

Vandaag is het weer rustdag geweest. Het was hier minimaal 30 graden en er was geen wolkje te bekennen. Vanavond gaan we maar weer eens uit eten voor de verandering en dan zien we wel weer wat de week ons gaat brengen. Als het goed is vrijdag dus naar Kaapstad, maar dan moeten Peter en ik komende week wel ff flink knallen voor stage aangezien we 8 april iets in moeten leveren voor school.. Mja gullie ziet vaneiges wel weer wa verschijnen! Foto’s zal ik zo weer een aantal op facebook knallen.

Jooo later

• 17 Maart 2013 - 19:17

Bea:

ProfiiAd peter ook namens ons :). Ik rijg de slappe lach en onze Rocky komt ook niet meer bij en begint ook voluit te lachen (Rocky is de papegaai en krijgt soms de slappe lach) en daar wil Rambo natuurlijk meer van w eten :). Rocky krijgt nu wel 2 stickers. Padje moet er ook bij zijn natuurlijk... Ja die dierentuin..
    En we love Pinda's so what...
    Nou ik kom ook niet meer bij en Rocky ook niet whaa.. Duss, maar gelukkig ben ik van 1961 dus ik snap dat volkomen :)
    Gelukkig heb jij meer verstand van op stap gaan dan van auto's :) En je bent gewoon in de 8baan geweest en er niet alleen doorgelopen, begrijp ik.... En de boomstammenrace heb je ook gewoon afgemaakt en niet net als Aron.... Ik zie het helemaal voor me, deurtje in en deurtje uit... Ja jij bent geen watje. En je gedraagt je netjes lees ik wel en je leert de anderen geen foute dingen :P. en het casino ook nog onveilig gemaakt in jullie natte pak, doet me denken aan onze honeymoon in Las Vegas, wij kwamen toen ook zeijknat uit zo'n ding en iedereen vragen of we daar in waren geweest!
    En stage ja dat hoort er ook nog bij, fijn dat jullie daar wat tijd voor vrij kunnen maken en ik hoop dat jullie volgende week met die koek Kaapstad kunnen halen.
    Denk er aan van de week is peter jarig he
    Geniet nog maar van jullie tijd daar en zeg tegen de anderen dat ze beter op jou moeten passen.

Groetjes je moeder

• 17 Maart 2013 - 19:50

Tante Hanny:

Hoi William,
    Ik hoef niet te vragen hoe het met je gaat, volgens mij kan het niet beter.
    Gave auto hebben jullie gekocht, het is maar goed dat er daar waarschijnlijk geen autokeuring is.
    Je verhaal vind ik weer heel leuk om te lezen, ik keek er al naar uit en met mij denk ik nog wel meer personen.

Nog een heel fijne [vakantie] stage!!

Groetjes ome Christ en Ik

• 17 Maart 2013 - 20:23

Thea:

hoi william ik heb je verslag weer gelezen ziet er allemaal goed uit en dat weertje daar 30 graden kunnen we hier ook wel gebruiken hier in dat nederland is het maar koud maar geniet lekker van het weer en je stage en zo telezen heb je het goed naar je zin gelukkig, op naar het volgende verslag groetjes uit veghel

• 17 Maart 2013 - 20:34

Kuppers:

Ik was dus zé-ker uit die klote boomstam gestapt ;) haha

• 17 Maart 2013 - 21:17

Manon:

Hahahaha Willi, ik krijg echt altijd de slappe lach van jouw verhalen. Zoals jij dus daar zat te lachen, zo zit ik nu thuis helemaal stuk te gaan (moest uiteraard ook ff aan mn ma uitleggen wat er zo grappig is, dus je krijgt de groetjes van dr, haha). Wat die auto betreft: zie t helemaal voor me, die geweldige wagentjes reden er op Curaçao ook altijd rond. Voorzichtig in Kaapstad hè en wel die deadline halen!! Veel plezier nog lieve Willi xxx

• 18 Maart 2013 - 11:00

Tante Ineke:

hoi William
    Het is weer een heel verhaal voor iemand die zegt niet te kunnen schrijven. En net zoals tante Hanny schrijft zat ook ik weer te wachten op een vervolg verhaal.Wat een verschil in levens wijze, daar kan veel meer. Met zo'n auto rijden hier, ze plukte je meteen van de weg af en was de laatste rit de sloop.Een gratis tuinman nou dat kun je hier ook wel vergeten.Een park waar de attractie's ook de keuring niet kunnen doorstaan,Lessen volgen waarbij de leraar denkt dat zijn volgelingen slapen dat alles is hier ondenkbaar. . Dat jullie het daar naar je zin hebben hoef ik niet te vragen ,maar wel of jullie nog zin hebben om terug te gaan naar Nederland. Nog een hele fijne tijd, geniet er van zolang het kan. En groetjes en tot het volgende verhaal. Maak het niet te bont (dat de spelletjes niet uit de hand lopen) en zorg goed voor je zelf en voor elkaar.
    groetjes tante Ineke

• 18 Maart 2013 - 12:24

Clariska:

OMG dat verhaal over die neger... whahaha! Fakking grappig en triest tegelijk eigenlijk. "What do I owe you" hahahahahaaaaaaaaa geniaal. Maar hoezo was die neger bang om buiten te slapen? Waar slaap hij normaal dan? Èrm menneke.

Mooi koopje, die auto. Jezus... Laat ik het daar maar bij houden :p

En dat attractiepark, lekker veilig allemaal ;) Ff wat takjes wegknippen als het al te laat is, tja :p

Maar jullie vermaken jullie wel zo te horen. Tot Skypes ofzo! xxx

• 18 Maart 2013 - 12:28

Clariska:

Ps. Mama, schrijf jij ook blogs?
    Ik denk dat William wel weet hoe onze papegaai heet hoor...

• 18 Maart 2013 - 12:28

Clariska:

Ps. Mama, schrijf jij ook blogs?
    Ik denk dat William wel weet hoe onze papegaai heet hoor...

• 18 Maart 2013 - 14:40

Tappejan:

Volgens mij heet de papegaai bij jullie helemaal geen Rocky, maar . . . . . Whoehahahahahaha!!!!!

• 18 Maart 2013 - 17:53

Tappejan:

Die spelregels van dat drankspelletje kan ik helaas niet helemaal volgen, maar ja, ik heb nu ook niet gedronken en ik was er niet bij (helaas!). Dat van die La via Volta had ik graag met eigen ogen gezien: Bill met de schrik in zijn ogen, hahahahaha. Hey, maar die kar is dan iig sneller dan jullie voiture!! Over "badasses" gesproken: was het geen optie om die kar van de baan te rukken en daarmee naar huis te "kachele"? En die WOESTE wildwaterbaan zal ook wel een hele stoere belevenis zijn geweest.

Btw: vertrouwt die neger zijn autochtone broeders niet eens ;-)?

• 18 Maart 2013 - 21:05

William Van Delft:

Dankjewel tantes en Thea! Komt helemaal goed hier ;)

En Mannie, ik schrijf natuurlijk ook speciaal voor jullie mam he, omdat ik weet dat ze het zo leuk vindt.. Doe ze maar de groetjes terug ;) Peter en ik doen 100% ons best dus dat gaat helemaal goed komen, had je anders verwacht dan? :P

Tappejan, ik kan het wel ff uitleggen.. We doen een kaartspel en bij iedere kaart geldt een andere regel, verboden woord of moet je een spelleke doen. De verliezer van het spelletje of degene die een regel overtreedt of verboden woord zegt moet zuipen. Je snapt wel dat je sommige woorden heel vaak zegt en het allemaal niet meer kan onthouden als je gezopen hebt.. We kunnen het wel een keer spelen in Uje als ge weer unne keer ut maagt van oewen boas ;) Enne ja haha ik weet ook niet, ge ziet em toch hast nie liggen buiten ;)

• 19 Maart 2013 - 10:56

Bea:

En moeder's ok bedankt zeker :) En Clariska hi zeker ok gedronke umde ze dubbel skreft. En ik wul de wel us zien es ge de spel met Geert gaat doen :). En Aron ok bedankt.

• 19 Maart 2013 - 13:30

William Van Delft:

Hoeft niet, jij reageert toch wel weer (en hoe)... Jij kunt misschien ook beter een blog beginnen

• 21 Maart 2013 - 11:28

Tappejan:

@bea: is dè nie un kenmerk van unne papegaai (Caka)??? Ghi
    Gij bedoelt netuurlijk dieje Geert van de achterbuurt? ;-)

• 29 Maart 2013 - 22:46

Mart En Riky De Greef:

Hoi William

Wat een prachtige verhalen kan je schrijven, dat hadden we echt niet van jou gedacht, maar zo te zien heb je het er echt naar je zin, ik was vanmiddag nog even bij je vader en moeder langs geweest, en weer lekkker zitten kletsen, maar jij weet wel dat wij dat wel kunnen, wij willen laten weten dat je er maar moet van genieten, en dan komt het met jou helemaal goed, geniet met je vrienden van deze mooie tijd, en alle succes toe gewenst.

Groetjes Mart en Riky de Greef

• 02 April 2013 - 12:47

Wouter :

Hee Willeke,

Ik liep helaas wat achter met het lezen van je reisverslagen, maar het nodige skimwerk heeft ervoor gezorgd dat ik toch een aardig beeld over je verblijf in Zuid Afrika voor ogen heb.

Leuk om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt. Ik heb al veel mooie foto's op Facebook gezien en daar zullen er vast nog veel bij komen met zo'n vette stage. Veel plezier nog de komende tijd!

Gr,

Wouter